Skip to Content

براي پيشگيري از ديابت چه كنيم؟


مدير مرکز دیابت یزد شرط اول برای پیشگیری از ابتلا به عارضه دیابت را خوردن صبحانه بیان و بر اين امر تاكيد کرد.

به گزارش نسیم صادق، سیدمحمدرضا آقایی مدير مرکز دیابت یزد در گفت‎وگو باايسنا، در مورد رژیم ‌غذایی برای پیشگیری از دیابت، گفت: شرط اول اين است كه افراد حتماً صبحانه ميل كنند چرا كه مصرف صبحانه ابتلا به ديابت را كاهش مي‎‎دهد و براي همين نيز مي‎‎گوييم "با صبحانه، بدون دیابت".

 

وي دومين موضوع مهم در اين رابطه را رعايت رژیم غذایی‌ منظم، متعادل و متنوع با سه وي‍ژگي مصرف "چربی و شیرینی کم، سبزیجات سالم و میوه‌های غیرشیرین"، "حداقل روزی دو لیوان شیر کم‌چرب و پاستوریزه" و "گوشت سفید اعم از گوشت مرغ و ماهی، نان و غلات و برنج به اندازه کافی" ذكر مي‎‎كند.

 

آقايي همچنين به بانوان خانه‎‎دار آشپزی بدون روغن و نمک، پخت كامل انواع غذاها، استفاده از سبزيجات به ويژ‍ه سبزيجات تازه در پخت غذا و نيز مصرف هفته‌ای سه تا چهار نوبت سبزی ‌خوردن تازه در رژيم غذايي خانواده را توصيه مي‏‏كند.

 

وي خاطرنشان مي‎‎كند: افراد به جز فعالیت‌های روزانه حتماً روزی 30 تا 45 دقیقه، پیاده‌روی تند یا نرم ‌دویدن را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

 

وي همچنين آموزش دادن مدیریت استرس، همدلی و ارتباط در اجتماع، مهارت‌های سالم ‌زیستن و نه ‌گفتن، به فرزندان و نيز رعايت اين اصول از سوي خود والدين را نيز در جلوگيري از استرس و مشکلات روحی و ‌روانی به عنوان يكي از علل ديابت مهم دانست.

 

مدير مركز تحقيقاتي درماني ديابت يزد يكي ديگر از موارد توصيه‎‎اي خود را حفظ سلامت ‌معنوی افراد يعني ایمان و توکل به خدا ذكر كرد.

 

وي همچنين به افرادي كه در خانواده‏شان یک بیمار دیابتی دارند، اكيداً توصيه كرد كه پس از سن 30 سالگی نه تنها براي آزمايش تست قند خون بلكه براي مشاوره به مراكز درماني مراجعه ‌کنند و قند و وزن خود را با پزشك در ميان بگذارند تا در صورت نياز، تحت درمان منظم قرار گيرند تا عوارض بيماري ديرتر به سراغشان برود.

 

دكتر آقايي رعايت اين موضوعات حتي براي افرادي كه از والدين ديابتي برخودار هستند را در كاهش احتمال 20 درصدي ابتلا به ديابت، عقب افتادن ابتلا به ديابت تا 10 سال و یا اصلاً مبتلا نشدن به دیابت موثر دانست.

انتهای پیام/ع




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.